Passende kleding met gratis stylingadvies

Dress for Success

Dress for Success kleedt mensen die stappen zetten richting werk. Het is een wereldwijde organisatie, opgericht en grotendeels gerund door vrijwilligers, die zowel mannen als vrouwen met een uitkering of minimuminkomen adviseren over en voorzien van een geschikte outfit. Met dit gebaar wil de organisatie de economische onafhankelijkheid van hun klanten bevorderen door hen niet alleen professioneel te kleden, maar hen eveneens zelfvertrouwen te geven én een verwenmoment te bezorgen. Nederland telt tien winkels van Dress for Success.

In Utrecht wordt de winkel geleid door Nathalie But. Na haar HBO-studie Social Work was zij achtereenvolgens bij Bureau Jeugdzorg Utrecht en bij De Kindertelefoon werkzaam. Daarnaast heeft zij een eigen bedrijf: House of Professionals (https://houseofprofessionals.nl/), een advies en uitvoeringsorganisatie. Nathalie vertelt graag wat meer over haar werk bij Dress for Success.

Wat heeft Dress for Success klanten te bieden? 

“Ten eerste hebben wij aandacht voor wie je bent en welke stap je wilt zetten richting de arbeidsmarkt. Vervolgens bieden wij een kleedsessie van een uur en tot slot geven wij een outfit weg die je niets kost en die je mag houden. Bovendien mogen kandidaten voor een tweede kleedsessie komen bijvoorbeeld als ze de baan hebben weten te bemachtigen of als ze voor een tweede sollicitatieronde zijn uitgenodigd.”

Krijgt een klant alleen kleding voor een sollicitatiegesprek?

“Nee, zeker niet! Het gaat om kleding die je nodig hebt ten behoeve van de stap die je maakt om weer mee te doen aan de maatschappij. Denk aan een netwerkgesprek, deelname aan een overleg als ervaringsdeskundige, een stage of vrijwilligerswerk. Kortom: alles waar je graag goed en passend gekleed voor de dag wil komen en waar je advies voor nodig hebt. Ik zeg altijd; bel ons en dan kijken we wat mogelijk is.” 

Hoe timmeren jullie aan de weg?

“Toen ik in augustus 2021 bij Dress for Success startte, moesten we eerst de pandemie zien te overleven – we hadden te maken met de lockdown – en pas daarna konden we weer gaan opbouwen. We hebben nieuwe vrijwilligers voor ons team aangetrokken, potentiële kandidaten voor een kleedsessie opgespoord en de banden met verwijzers aangehaald. Dat betekent in concreto dat we telkens via nieuwsbrieven, social media – zoals Facebook, Instagram en LinkedIn – en tijdens workshops, presentaties en bijeenkomsten proberen duidelijk te maken en te laten zien wat wij doen. Onze winkel zou namelijk wel wat drukker mogen worden bezocht. We hebben er zoveel mooie kleding hangen en zoveel te bieden aan expertise. Ik gun iedereen die het nodig heeft, een stylingservaring en verwenmoment bij ons.”

Welke klant zal je nooit vergeten?

 “We hebben eens iemand in de winkel gehad, die in zijn land van herkomst architect was en daarom graag een colbert wilde dragen tijdens zijn sollicitatiegesprek. Dit was echter voor de functie, waarop hij solliciteerde, en het bedrijf niet echt nodig. Maar toen hij zichzelf met colbert aan in de spiegel terugzag, zei hij: “Ja nu zie ik mezelf weer: dit ben ik!” Het was een emotioneel moment en ik stond zodoende met tranen in mijn ogen. Maar er zijn meer van dit soort aangrijpende verhalen…
Dat komt, omdat we onze klanten vooral persoonlijke aandacht geven, we proberen hen echt weer een positief beeld van zichzelf te geven als ze in de spiegel kijken – een gevoel van dat ze er mogen zijn, dat ze ertoe doen. Dat is belangrijk voor iedereen – zeker als het leven zwaar is, het je niet meezit, je anders wilt.”

Wat is jouw relatie met armoede?

“Ik merk dat er steeds meer armoede ontstaat, ik hoor het in de winkel, ik zie het in mijn omgeving. Ik ben een idealist en wil dat iedereen het goed heeft, wat of wie je ook bent. We kunnen delen en in verbinding met elkaar ver komen. Het maakt me triest te bedenken dat gezinnen, kinderen in armoede moeten leven, dat mensen afhankelijk zijn, zelfs geschaad worden zoals bij de toeslagenaffaire. Dan komt de strijdlust bij mij naar boven: in dit welvarende land kan het gewoonweg niet zo zijn dat we armoede accepteren!” 

Welke tip zou je iedereen willen meegeven? 

“Wees welkom, gun jezelf een kleedsessie bij ons. En alhoewel we in Nederland vooral benadrukken dat uiterlijk er niet zo toe doet: het doet er wel toe! Het sterkt je om een goed voor de dag te komen, het geeft zelfvertrouwen.”

Waarvan kun je wakker liggen?

“Nou, over best wel veel zaken: over ongelijkheid, onrechtvaardigheid in de wereld, over hoe mensen elkaar behandelen. Ik probeer me vooral te richten op de zaken waar ik wat invloed op kan hebben, want anders word ik erdoor overspoeld. Dus door o.a. mijn werk bij Dress for Success, mijn werk voor/bij een hospice en verder door mijn stemgeluid te laten horen, mensen te spreken en te bevragen vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Overigens slaap ik over het algemeen gelukkig goed…!

Kijk op de website van Dress for Success Utrecht >

Ontwerp en webdevelopment door BuroBureaux