Coalitieakkoord over armoede en schulden

Wat staat er in het Hoofdlijnenakkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB en de budgettaire bijlage over armoede- en schuldenbeleid? Martijn Schut zette de belangrijkste punten op een rij.

Het gaat om de volgende voornemens:

  • Verbetering gemeentelijke schuldhulpverlening wordt doorgezet, met focus op aanpak problematiek bij de bron.
  • Niet verder nivelleren. Geen structurele verhoging minimumloon en bijstand.
  • Meer loon naar werken door lastenverlichting op arbeid en verlaging marginale druk.
  • Een knelpuntenaanpak en extra middelen (envelop) voor specifieke groepen onder het bestaansminimum, onder wie werkende armen.
  • Bevriezen afbouw dubbele heffingskorting in de bijstand in 2025 – 2027. In 2011 stemde de Tweede Kamer voor geleidelijke afbouw in 20 jaar. Dit om te voorkomen dat het verschil in inkomen tussen een stel met een uitkering en een werkende steeds kleiner zou worden. Sindsdien hebben meerdere kabinetten de afbouw tijdelijk bevroren. Lees in de inleiding van de MvT van destijds wat precies de gevolgen zijn.
  • (Kinder-)armoedecijfers komen niet uit boven referentiejaar 2024. Deze doelstelling is minder ambitieus dan die van het huidige demissionaire kabinet.
  • Eigen risico in de zorg verlaagd naar € 165 in 2027. Dat is ongeveer het niveau van 2011. Eigen risico getrancheerd op maximaal € 50 per behandeling. Dit betekent dat mensen per behandeling niet meer dan € 50 kwijt zijn van hun eigen risico. In de jaren 2025 en 2026 is het eigen risico nog € 385 zoals nu, maar is er ook een envelop van € 2,5 miljard voor gerichte lastenverlichting aan burgers in aanloop naar verlaging eigen risico.
  • Afschaffing tegemoetkoming arbeidsongeschikten voor extra kosten als gevolg van ziekte of handicap.
  • Stelselherziening kinderopvang (bijna gratis voor werkende ouders en overheveling naar instellingen) wordt doorgezet.
  • Voorbereiding wetgeving voor hervorming toeslagen- en belastingstelsel.
  • Verbod op geven van voorrang bij toewijzing sociale huurwoningen aan statushouders op grond van het feit dat zij statushouders zijn.
  • Van nieuwbouw moet minimaal 30% gemiddeld sociale huur zijn. Het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting wordt aangepast om gemeenten hier meer lokale ruimte te geven.
  • Jaarlijkse sociale huurontwikkeling volgt tot 2026 de bestaande afspraak met woningcorporaties: CAO ontwikkeling -0,5%. Vanaf 2026: consumentenprijsindex +0%.
  • Onderzocht wordt of en onder welke voorwaarden het recht van huurders op koop van hun sociale huurwoning kan worden vormgegeven.
  • Verlaging energiebelasting levert voor huishouden met gemiddeld verbruik financieel voordeel van ca. € 29 per jaar in 2025 oplopend naar ca. € 50 per jaar in 2030.
  • Hoger kindgebonden budget.
  • Hogere huurtoeslag.
  • Eenmalige tegemoetkoming in afbouw schulden studenten pechgeneratie.
  • Budget voor bijstand wordt in samenhang met maatregelenpakket op het terrein van asiel structureel met € 100 miljoen verlaagd.
  • Er komt een recht op vergissen. Een enkele fout kan niet langer een burger diep in de problemen duwen. Aanmanings- en incassokosten van de overheid gaan fors omlaag.

In het Hoofdlijnenakkoord staat niets nieuws over gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid.

Met dank aan Martijn Schut’s blog over armoede en schulden.

Download het Hoofdlijnenakkoord en/of de budgettaire bijlage.

Ontwerp en webdevelopment door BuroBureaux