Onder de Pannen draagt zorgt voor mooie woonmatches!
Als je het niet zelf aan den lijve hebt ondervonden dan weet je er ongetwijfeld via de media over: ‘wonen is tegenwoordig een big issue’. Karin Kiers (55) weet dat als geen ander. Zij verhuisde als 19-jarige vanuit de polder naar ‘de grote stad’. Haar eerste woonadres was bij een hospita in een groot huis in een chique wijk van Amersfoort. Na die tijd huurde ze telkens een kamer, totdat zij op haar 23e in de anti-kraakwereld terechtkwam. Zij woont momenteel nog steeds op die basis. In al die (antisloop, antikraak en oppas) woningen heeft Karin langere periodes kunnen verblijven – zelfs met haar drie kinderen erbij. Door allerlei ontwikkelingen in de gemeente van haar huidige woonplek, verkeert zij momenteel in een onzekere periode.
Niet alleen privé maar ook qua werk houdt ‘wonen’ haar bezig. Vanaf april 2023 werkt zij namelijk als projectleider bij ‘Onder de Pannen’ in Utrecht en de omliggende regio’s. Een initiatief dat zij samen met haar collega Marion runt. Karin werkt al 28 jaar voor mensen die door omstandigheden dak- of thuisloos zijn geraakt en in armoede leven.
Wat houdt het initiatief ‘Onder de Pannen’ precies in?
“Het gaat om een sociaal project en landelijk initiatief, bedacht door de Regenbooggroep in Amsterdam. De Tussenvoorziening fungeert als de lokaal uitvoerende partij in Utrecht, Utrecht Zuid-Oost, regio Lekstroom en straks eveneens in De Ronde Venen. Met Onder de Pannen koppelen we mensen die een kamer over hebben, aan mensen die woonruimte zoeken. Vaak mensen die na een relatiebreuk of verlies van inkomen hun woonplek zijn kwijtgeraakt. Door de krappe (en dure) woningmarkt kunnen zij lastig nieuwe woonruimte vinden.
Door voor maximaal 12 maanden een kamer te huren bij een dorps- of stadsgenoot ervaren zij weer stabiliteit. Van daaruit kunnen zij naar een volgende woonplek zoeken, een baan vinden of behouden, en rust in hun leven brengen. Tegelijkertijd levert het voor de verhuurder voordelen op: die ontvangt een financieel extraatje, helpt een stadsgenoot en geniet van extra gezelschap in huis. Door een goede samenwerking en werkafspraken met gemeenten, woningcorporaties en Werk & Inkomen wordt de verhuurder niet gekort op zijn uitkeringen en toeslagen. Bovendien is de huurbetaling voor hen gegarandeerd. Onder de Pannen neemt de werving en matching tussen huurder en verhuurde voor zijn rekening, regelt de contracten en het financiële gedeelte, en houdt gedurende het woonjaar contact met beide partijen.”
Hoe komen jullie aan de ‘hospita’s’?
“Mensen die een kamer in de aanbieding hebben, kunnen zich aanmelden via onze website www.onderdepannen.nl. We proberen nieuwe verhuurders te bereiken via de nieuwskanalen van de woningcorporaties en gemeenten, via de Buurtteams, kerkelijke gemeenschappen en buurtcentra, en met onze eigen flyers, advertenties en social media. Afgelopen december hadden we nog een kerstcampagne, waarvoor we in Utrecht en Utrecht Zuid-Oost posters hebben geplakt en kerstkaarten verspreid om mensen enthousiast te krijgen om een kamer te verhuren via Onder de Pannen. Verder hopen we dat positieve ervaringen van de geslaagde matches via mond tot mondreclame worden verspreid.“
Kan iedereen zich hiervoor aanmelden, of zijn er criteria?
“Iedereen met een onbenutte kamer (dus minimaal in een woning of appartement met twee slaapkamers) kan zich aanmelden als verhuurder voor Onder de Pannen. We hebben afspraken gemaakt met de sociale woningcorporaties en twee Woningverhuurders, die zich richten op het middensegment: Vesteda en Heimstaden. Wij vragen hen eerst toestemming of de kamer op het betreffende adres via Onder de Pannen verhuurd mag worden. Mensen met een koopwoning dienen zelf een akkoord te vragen aan de hypotheekverstrekker. Daarom proberen wij met hypotheekverstrekkers gesprekken aan te gaan om dit initiatief toe te lichten. Vooralsnog lijkt de hypotheekverstrekker huiverig te zijn voor hospitaverhuur, terwijl er helemaal geen reden voor is. Tot slot geldt, dat de kamer twaalf maanden beschikbaar dient te zijn en de verhuurder zelf ook in de woning verblijft.
Voor de potentiële huurders – dus de mensen die woonruimte zoeken – geldt dat zij 18 jaar of ouder moeten zijn, zij geen ernstige psychische-, verslavings- of schuldenproblematiek hebben, geen kinderen onderdak hoeven te geven, zelfredzaam zijn en een huishouden kunnen delen. Tot slot dient er sprake van binding te zijn met de gemeente waarvoor zij zich aanmelden.”
Valt er al een mooi verhaal uit Utrecht over dit initiatief te vertellen?
“Een oud-cliënt van de Tussenvoorziening die nu een eigen woning heeft, meldde zich met zijn ‘huurder’ aan bij Onder de Pannen. Hij wilde namelijk graag een oude vriend helpen die thuisloos was. Doordat hij dit zelf had meegemaakt, wist hij hoe belangrijk het was om een stabiel onderdak te hebben. Hij wilde hem dit graag bieden en had bovendien een kamer over in zijn huis. Hij was echter wel wat huiverig voor de financiële gevolgen. Doordat zij zich als duo hiervoor opgaven, konden wij de kamerverhuur al snel officieel maken. Ze werden hierdoor allebei niet gekort op hun inkomen: de financiële situatie bleef hetzelfde. Er is rust in het leven van de huurder gekomen, waardoor hij zich weer kan zich richten op het zoeken naar passend werk en het vinden van een eigen woonplek.”
Wat is jouw relatie met armoede?
“Ik heb altijd gewerkt met mensen in armoede: ik heb met hen meegeleefd en gezien wat voor impact het heeft op mensen. Daarnaast had ik het zelf nooit financieel heel breed. Ik bracht mijn kinderen groot zonder financiële ondersteuning van partner of toeslagen. Dit heeft mij wel gemaakt tot wie ik ben, ik kijk er ook niet met een vervelend gevoel op terug.”
Welke creatieve tips heb jij om de woningnood aan te pakken?
“Ga met een gum door alle regelgeving heen, start eens opnieuw. We hebben zoveel regels bedacht dat we onszelf aan het tegenwerken zijn. Waarom mag je het stukje grond dat al jaren braak ligt niet kraken? Of kun je er geen ‘tiny houses’ op zetten? Waarom zijn er maar een paar plekjes aangewezen waar je een woonboot mag aanleggen?
Stimuleer initiatieven van groepen mensen en inwoners die samen willen wonen ’living apart together’ op hetzelfde stukje grond. Biedt gepensioneerde ouderen in een te grote koopwoning een plek in een seniorencomplex voor hetzelfde bedrag als hun hypotheek. Gedoog meer en handhaaf minder op creatieve oplossingen die inwoners zelf al hebben bedacht. Kortom: handhaaf niet op burgerlijke ongehoorzaamheid als het gaat om woonoplossingen!”