Passend verzekerd het nieuwe jaar in
De U-polis, de collectieve zorgverzekering van de gemeente Utrecht voor minima, stopt per 1 januari 2025. Duizenden Utrechters maken ervan gebruik. Maar zij moeten nu dus op zoek naar een andere verzekering. Wie een U-polis heeft moet sowieso in actie komen – zelfs als er niet wordt overgestapt.
De gemeente helpt bij de overstap naar een nieuwe zorgverzekering, zodat u ‘passend verzekerd’ bent: niet over- maar ook niet onderverzekerd.
Wel of niet overstappen?
Natuurlijk kunt ervoor kiezen om niet over te stappen en bij Zorg en Zekerheid verzekerd te blijven. De U-polis wordt in dat geval omgezet naar een basisverzekering van deze zorgverzekeraar. Mensen waarbij in de U-polis naast de basisverzekering nog een aanvullend pakket was opgenomen, zullen een basisverzekering plus een aanvullende verzekering uit het normale aanbod van Zorg en Zekerheid krijgen. De vergoedingen zijn zodoende anders en vaak lager dan nu bij de U-polis. Dat betekent misschien wel dat u geen vergoeding ontvangt voor wat u nodig heeft of dat er eigen bijdragen zijn. Wanneer u wel naar een andere verzekeraar wilt overstappen, is dat vaak een lastige klus: want welk pakket past het beste bij uw situatie?
Niels de Haan, beleidsadviseur Werk en Inkomen van de gemeente Utrecht, houdt zich bezig met het thema bestaanszekerheid. Hij is met name betrokken bij regelingen als de U-pas en de U-polis. Hij vertelt graag meer over het project Passend verzekeren.
Waarom stopt de gemeente eigenlijk met de U-polis?
“De gemeenteraad vindt dat er voldoende andere zorgverzekeringen bestaan met vergoedingen die inwoners nodig hebben. En soms zijn deze zorgverzekeringen zowaar goedkoper. Het geld dat we overhouden door te stoppen met de U-polis, gebruiken we om Utrechters met hoge zorgkosten te helpen.”
Vertel eens iets over dat Passend verzekeren?
“De gemeente Utrecht heeft de ambitie dat elke inwoner een zorgverzekering heeft die past bij zijn/haar persoonlijke situatie. Daarbij spelen niet alleen de vergoedingen van de zorgverzekeringen een rol, maar eveneens de hoogte van de premie. Het moet namelijk financieel passend zijn.”
Wat vormt de aanleiding om hier aandacht aan te besteden?
“We besteden elk jaar aandacht aan dit onderwerp, maar nu meer dan anders vanwege het feit dat de U-polis wordt beëindigd. Met als gevolg dat Utrechters die een dergelijke polis hebben, op zoek moeten naar een nieuwe, passende verzekering. Door dit jaar meer aandacht te besteden aan het onderwerp en meer hulp aan te bieden proberen we zo veel mogelijk personen te bereiken. In de hoop dat zij in 2025 een zorgverzekering hebben die past bij hun zorgbehoefte en financiële situatie.“
Hoe wordt hierin met de Armoedecoalitie samengewerkt?
“Het is vooral belangrijk om mensen op tijd te informeren over het stoppen van de U-polis. Je moet namelijk vóór 1 januari overstappen naar een nieuwe zorgverzekeraar. We werken hierin samen met de Armoedecoalitie met als doel zo veel mogelijk inwoners op tijd te bereiken met deze boodschap en ze te verwijzen naar de hulp die we aanbieden.”
Wat zou je ons nu al willen meegeven?
“Ik zou iedereen willen meegeven om vóór 1 januari goed te kijken naar zijn/haar zorgverzekering. Gaat daarin iets veranderen volgend jaar? Denk je dat het pakket nog past bij de zorg die je nodig hebt? Kan het ergens anders goedkoper? Want ook voor burgers die geen U-polis hebben zijn dit belangrijke vragen. Een passende zorgverzekering is iets dat ons allemaal aangaat en er op tijd bij zijn voorkomt hoge rekeningen achteraf.”
Van welk telefoontje (over verzekeren) lig je nu nog wakker?
“Tijdens mijn studie heb ik gewerkt voor een grote zorgverzekeraar. Ik zat bij de klantenservice voor mensen met betalingsproblemen. Ik weet helaas nog goed hoe meerdere mensen aangaven dat ze eigenlijk niet genoeg geld hadden voor een betalingsregeling, maar die toch maar af wilden sluiten om erger te voorkomen. Dat ‘gat’ vingen ze dan wel op door dan even een week niet te eten. Dat raakt me nog steeds. Ik probeer me via de gemeente Utrecht in te zetten om dat soort situaties te voorkomen.”
Heb jij een link met armoede?
“Ik heb zelf het geluk gehad om niet te hoeven opgroeien in armoede. Wel heb ik tijdens mijn studie in bijbaantjes die ik had, altijd te maken gehad met mensen met betalingsproblemen – bij verschillende organisaties. De ervaringen die ik daarop deed, motiveren mij nog steeds om me in te zetten voor de bestaanszekerheid van anderen.”
Noot van de redactie: de afschaffing van de U-polis brengt veel vragen en zorgen van inwoners met zich mee. Er zijn veel mensen die op de spreekuren afkomen. Tijdens het eerste spreekuur op 20 november jl. waar adviseurs inwoners adviseerden over passend verzekeren, liep het storm. Ruim 200 geïnteresseerden kwamen erop af, terwijl er maar plek was voor 40! Daarom is de capaciteit op de verschillende spreekuren van twee adviseurs naar elf uitgebreid. Met mensen die desondanks niet geholpen kunnen worden, wordt een aparte afspraak gemaakt.
Meer informatie over het stoppen van de U-polis vind je op: